Moottoripyörän parantelua

Tänä kesänä Eerikillä ajetut kilometrit ovat jääneet johonkin 700:aan. Keväällä käyttöönottoa viivästytti muutto ja autohommat ja nyt lomalla helteitä on piisannut niin, ettei moottoripyörän satulaan ole asiaa. Alle 25 pitää olla lämmintä, että viitsin lähteä ajamaan, sillä ajovarusteet eivät ole viileimmästä päästä. Housut liimautuvat jalkoihin jo ennen kuin pääsee liikkeelle. Ajovarusteista ei kuitenkaan tingitä! Kauhulla katselen motoristeja, jotka ajelevat pelkkä kypärä suojanaan. Eihän sen vahingon koskaan pitäisi sattua omalle kohdalle, mutta...

Moottoripyöräily on kuitenkin niin mukavaa, että vähäisistä ajoista huolimatta en aio siitä luopua. Päinvastoin! Viime syksynä ja tänä keväänä olen laitellut Kawasaki ER-5 -moottoripyörääni monella tapaa vähän paremmaksi ajettavaksi.

Eerik hohtavan kirkkaanpunaisena Summassaaressa heinäkuun alussa.

Satulan madallus

Eerikin istumakorkeus on 78 cm, mikä on hieman liikaa minulle. Viime syksynä sain lopulta aikaiseksi madaltaa satulaa. Kaveri oli sitä mieltä, että pystyisin tekemään sen itsekin, mutta en rohjennut, vaan vein satulan KK Autostyling'ille, jonka palvelu oli ensiluokkaista. Madallus maksoi 90 e ja samaan hintaan satulaa madallettiin toistamiseenkin, koska ensimmäisellä kertaa täytettä ei lähtenyt pois riittävästi. Olisikohan korkeimmasta kohdasta veistelty pois yhteensä n. 4-5 cm.

Tämän verran satula oheni jälkimmäisellä kerralla.

Pehmusteen vähentäminen teki satulasta aavistuksen kovemman, mutta ei ei mitenkään radikaalisti. Ja vaikka jalkani eivät yletä Eerikin selästä vieläkään kokonaan maahan, niin kyllä se paransi tilannetta. Kuvasta eron näkee hyvin, käytännössä en pysty muistamaan, millaista oli ennen.

Ennen 

Jälkeen

Kahvanlämmittimet

Käteni tuppaavat jäätymään kylmemmillä keleillä ajaessa, vaikka ostin paksummat hanskatkin. Tilannetta helpottamaan asennutin ER-5:een kahvanlämmittimet syyshuollon yhteydessä. Hakiessani pyörää talvisäilöstä kevään ekalla helteellä kommentoin huollon miehelle, että testaan niiden toimivuuden sitten syksyllä. Noh, lämpötila tipahtikin yllättäen jo pari päivää myöhemmin ja oi onnea, miten kahvat lämmittivätkin mukavasti alipukeutuneen motoristin käsiä töistä kotiin ajellessa!

Kahvanlämmittimien asennus maksoi Kuvan Moottoripalvelussa 198 euroa, josta osat 86 e. Malli on Oxford Heaterz V8 Heat Controller, joka huomioi akun varaustilan eikä mene päälle, jos jännite laskee liikaa. Eli käytännössä akku ei myöskään pääse tyhjenemään unohtamalla lämmittimet päälle ajon jälkeen.

Kahvanlämmittimen säädin ja uusi kahva.

Kuristuksen poistaminen

Syksyllä moottoripyöräkorttini täytti kaksi vuotta, minkä seurauksena saan ajaa täystehoista pyörää. Niinpä pyysin huoltoa poistamaan moottoripyörästäni kuristuksen. Olen pärjännyt mainiosti 25 kW:llakin, mutta toisaalta kun kerran saan ajaa täystehoistakin, niin miksen palauttaisi pyörääkin sellaiseksi. Joten nyt ER-5 teho on alkuperäiset hurjat 36 kW!

Erkin kuristus oli tehty kaasukahvan liikettä rajoittamalla ja nyt kaasukahva liikkuu vapaasti. Ajattelin, ettei kuristuksen poisto hirveästi vaikuttaisi hirveästi mihinkään, mutta nyt kiihdytykset menee välillä vahingossa ylinopeuden puolelle jos oikein reippaasti kääntää kahvaa eikä seuraa mittaria. Alan lopulta ymmärtää, miksi moottoripyörällä voi vahingossa ajaa ylinopeutta, vaikka Erkki ei mikään superbike olekaan. Asioita ymmärtää vasta kun itse pääsee kokemaan.

Kuluja kuristuksen poistosta tuli 38 e, katsastuksesta 50 e ja lisäksi vakuutuksen hinta vähän nousi.

CQuartz Finest -pintakäsittely

Ihan viimeisin ja näkyvin muutos Eerikissä on pintakäsittely. Olen aika laiska pesemään moottoripyörää enkä ole esim. vahannut sitä kertaakaan, joten päätin pistää siihen kestopinnoitteen. Glosspoint teki CQuartzista tarjouksen jo kaksi vuotta sitten, mutta silloin jätin väliin. Nyt totesin, että kannattaa se tehdä, koska en jaksa pyörää itse vahata. Tässä ajassa ainekin oli muuttunut jo paremmaksi CQuartz Finestiksi. Tiukan tinkimisen jälkeen sain pinnoituksen parin vuoden takaiseen hintaan 150 e, normaalihinta lienee 180 e kieppeillä.

Kyllä muuten kannatti! Eerik näytti käsittelyn jälkeen siltä, kuin se olisi ihan uusi, niin kirkkaan punaisena maalipinta hohti. Pinnoitus oli tehty kaikkiin moottoripyörän osiin paitsi pakoputkistoon. Samalla kaikki pintanaarmut oli kiillotettu pois ja maalipinta on kuin uusi myös polvien kohdalta, jossa pinta on suurimmalla kulutuksella. Lisäksi takalaukku oli taas musta ja pleksi kirkas.

Kuin uusi! Kuva kännykästä, kun oikea kamera jäi kotiin...

Tunnisteet: ,