Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä

Sain elokuussa Falckilta testikäyttöön Driveco-laitteen*, jolla voi kehittää omaa ajotapaa taloudellisemmaksi. Olen aina ollut kiinnostunut taloudellisesta ajotavasta ja kaikennäköisestä tilastoinnista, joten oli ihan mahtavaa päästä testaamaan laitetta ja nähdä dataa omasta ajamisesta!

Driveco on suomalaisen EC Tools Oy:n kehittämä tuote. Viime keväänä Suomen johtava hinaus- ja tiepalveluja tarjoava yritys Falck yhdisti Driveco-ajotavanseurannan ja tiepalvelut Think & Drive -tuotteeksi. Sen idea on, että kuluttaja voi parantaa ajotapaansa Drivecon avulla ja sitten jos auto sattuu jättämään tielle, niin Falckin tiepalvelu tulee hätiin. Drivecon avulla tiepalvelu pystyy paikallistamaan auton ja lukemaan myös sen vikakoodit etänä.

Drivecon käyttöönotto oli tosi helppoa. Ilmoitettuani autoni tiedot sain tunnukset Drivecon nettipalveluun sekä laitteen, joka kytkettiin auton OBD-väylään. Sitten vain ajamaan ja dataa alkoi kertyä.

Driveco-laite kehotettiin liimaamaan tarralla kojelaudan alle. En halunnut kuitenkaan liimata sitä
koska se on minulla vain lainassa, joten laitoin sen Nanogrip-alustalle mittariston eteen.

OBD-väylästä keräämisensä tietojen lisäksi Driveco rekisteröi GPS:llä auton sijainnin ja nopeuden ja kiihtyvyysanturi rekisteröi mahdolliset äkkijarrutukset. Ajojen tiedot laite lähettää kännykkäverkon yli nettipalveluun, josta niitä voi tarkastella sekä yksittäin että raporttimuodossa. Palvelun etusivulla näytetään peukuilla, miten viimeisen viikon ajot ovat menneet.

Drivecon etusivu.

Etusivun peukkuriveistä aukeaa dialogit, joista näkee kunkin osa-alueen tiedot tarkemmin.

Joka kuukauden päätteeksi palvelu tekee yhteenvetoraportin, josta näen miten on tullut ajettua ja millainen tulokseni on muihin vertailuryhmän käyttäjiin nähden. Viimeisimpien ajojen perusteella palvelu antaa myös vinkkejä, miten voisin kehittää ajotapaani.

Marraskuun yhteenvetoraportti.

Vinkit ovat välillä hyviä ja välillä omaan ajoon nähden vähän tuulesta temmattuja. En esimerkiksi ymmärrä, mikä ennakoivuudessani on ollut vikana.

Kun sain Drivecon testattavaksi, toiveena oli että testijakson päätteeksi kertoisin siitä kokemuksia ja kommentteja Falckille. No niitähän on riittänyt! Olen ihan innoissani bongaillut softasta kehityskohteita; toivotaan että niitä myös toteutetaan. :) Esimerkiksi ajopäiväkirjan riveillä saisi näkyä auton kulutus suoraan. Nyt yksittäinen ajo pitää avata kulutuslukeman saamiseksi, jolloin samanlaisten matkojen kulutusten vertailu ei onnistu yhdellä silmäyksellä.

Ajopäiväkirja

Yksittäinen ajopäiväkirjan rivi avattuna

Ajopäiväkirjan yksittäisen rivin tilastot. (Avaa kuva uuteen ikkunaan jos haluat saada siitä jotain selvää...)

Suurin ongelma Drivecossa on se, että konffaus- ja kalibrointiyrityksistä huolimatta se ei näytä Polon kulutusta oikein, vaan 0,2-0,8 l / 100 km alakanttiin. Kuulemani mukaan VAG-konsernin TSI-moottoristen autojen OBD-väylästä ei irtoa riittävästi tietoa, minkä perusteella kulutus (ja sitä kautta päästöt) voitaisiin laskea 100% oikein. Tai ainakaan vielä täydellistä laskenta-algoritmia ei ole keksitty. Täytyy vain toivoa, että se jossain vaiheessa saadaan kuntoon.

Suosikkitoimintoni Drivecossa on ehdottomasti ajopäiväkirjan karttatoiminto. On mielenkiintoista nähdä kartalta, millä nopeudella olen ajanut missäkin, onko tullut pitkiä pysähdyksiä ja miten paljon auto on kuluttanut. Kartan alareunassa on kuvaaja, jossa näkyy auton nopeus, kulutus ja kierroslukema. Ajoreitin päällä oleva nuoli siirtyy sitä mukaa kun hiirtä liikuttaa kuvaajan päällä ja samalla kuvaajan yläpuolella näytetään numeroina hetkelliset nopeus, kulutus ja kierrokset. Vaikka Polon kulutus ei ihan oikein näykään, näkee kartan väreistä silti minkä suuntaisissa kulutuksissa liikutaan.

Hiilidioksidipäästöt

Keskikulutus

Profiilikuvaajista ja tunnuslukuraporteista en ole oikein saanut mitään irti. Profiilikuvaajassa näen aikavälin ajojen tietoja nopeuteen tai kierroslukuun suhteutettuna, mutta en tajua mitä hyödyn siitä. Tunnuslukuraporteista voi katsoa, miten esim. keskikulutus on muuttunut aikavälillä, mutta kuvaaja on sellaista siksakkia, ettei siitä ota selvää, olenko saanut pienennettyä kulutusta vai en. Kuvaajista saisi enemmän irti, jos niissä olisi todellisen datan lisäksi laskettuna trendi, että mihin suuntaan ollaan menty.

Tunnuslukuraportti

Profiilikuvaaja

Pienenä insinöörinä kävin tutkimaan, saisiko palvelusta ulos kuvaajan datan, jotta voisin piirtää siitä itse trendin. Mitään export-toimintoa Driveco ei tarjoa (ainakaan yksityisasiakkaille), mutta se ei haitannut, sillä data löytyi sivulta json-muodossa. Siirsin datan taulukkolaskentaohjelmaan ja lisäsin siihen trendikäyrän ja kappas, olen neljän kuukauden aikana saanut pudotettua keskikulutusta pari desiä. :) En tosin osaa sanoa, onko ajoni vain muuttunut hieman maantiepainotteisemmaksi (=pienempi kulutus) vai olenko oikeasti kehittynyt. Toisaalta taas tässä on jo 1,5 kk ajeltu nastoilla, minkä luulisi puolestaan vähän lisäävän kulutusta.

Testijakson kulutus ja trendiviiva, screenshot Libre Officesta.

Oli todellista parannusta tai ei, ajatuksen tasolla Driveco on joka tapauksessa hieman vaikuttanut ajotapaani. Olen aina pyrkinyt ajamaan taloudellisesti, mutta nyt olen yrittänyt keventää kaasujalkaa entisestään, koska pitäähän sitä saada mahdollisimman hyvät tilastot! :D Käytännössä se on tarkoittanut entistä pidempiä moottorijarrutuksia ja vielä tarkemmin yritystä olla pysähtymättä valoihin jos näyttää siltä että ne on vaihtumassa.

Nopeusrajoituksia olen noudattanut ennenkin varsin säntillisesti, mutta mittarivirheen kompensoinnin vuoksi olen silti ajanut välillä jonkin verran sellaista parin kilsan ylinopeutta jos ei ole navia näyttämässä todellista nopeutta. Nyt kun ylinopeudet näkyvät heti punaisena viivana kartalla, niin eihän se käy laatuun! Olenkin pudottanut kompensointia "parilla pikselillä", joten ajan nyt aika sopivasti rajoitusnopeutta.

Pääsääntöisesti Driveco tietää teiden nopeusrajoitukset ihan oikein talvirajoituksia myöten. Jostain syystä nelostie Kanavuoren ja Toivakan välillä on Drivecon mielestä kuitenkin 80 km/h rajoitettu vaikka se on ympäri vuoden 100 km/h. Jos ajan tuosta, tulee tilastoihin pitkä miinus vaikka olen oikeasti ajanut ihan kiltisti. Toisaalta välillä Driveco ei huomaa pieniä ylinopeuksia ollenkaan. Olenkin laittanut valmistajalle kysymystä, että millä logiikalla ylinopeudet huomioidaan.

Nopeusrajoitus on oikeasti 100 km/h, mutta Drivecon mielestä se on 80 km/h.

Puutteistaan huolimatta olen hirveästi tykännyt käyttää Drivecoa! Jo blogini ensimmäisessä merkinnässä kerroin, että liikenne on minulle kuin peliä, jossa koitan olla aina vain parempi. Vanhan Polon Econen-ajotietokone oli yksinkertainen mittari pelissä menestykseen, mutta Drivecolla päästään dataan kiinni oikein kunnolla. :)

Think & Drive maksaa 25,90 e kuukaudessa, mikä on mielestäni aika paljon. Oma ajotapani oli jo valmiiksi varsin taloudellinen, joten en ole saanut sen avulla juurikaan pudotettua kulutustani enkä siksi raskisi maksaa palvelusta täyttä hintaa niin siisti kuin se onkin. :( Jos taas Drivecon avulla saa pienennettyä kulutusta, niin sitä kautta palvelu maksaa kyllä itseään takaisin. 

Osaatko sinä jo kaikki taloudellisen ajon niksit vai haluaisitko parantaa taitojasi? Falck tarjoaa blogini lukijoille kolmen (3) kuukauden Think & Drive -kokeilujakson hintaan 49,90 e. Normaalihinta 3 kk jaksolle olisi 77,70 e eli ihan mehevä 36% alennus kyseessä! :) Testijakso ei sido mihinkään eli jos et tykännyt, niin palautat vain laitteen. Postikuluja ei tule kumpaankaan suuntaan tämän tarjouksen yhteydessä.

Saat Think & Drive 3 kk jakson 49,90 eurolla kun menet Falckin verkkokauppaan klikkaamalla tätä linkkiä.

* Olen saanut Driveco-laitteen Falckilta ilmaiseksi testikäyttöön, mutta kaikki mielipiteet ovat omiani.
Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.

Tunnisteet: , ,