Meidän Polo on kasvanut jo niin isoksi, että se piti käyttää
2-vuotisneuvolassa. Aikaa varatessani huoltoneuvoja kyseli, että joko
sille on puhjennut hampaita, mutta eipä ole vielä näkynyt. Saa nähdä
tuleeko ollenkaan... :)
Polon huolto-ohjelmassa ensimmäinen huolto tulee vastaan kahden vuoden
tai 30000 kilometrin kohdalla riippuen siitä, kumpi tulee ensin vastaan.
Pololla mittariin ehti kertyä 18733 km. Polo tosin alkoi kysellä
huollon perään jo kesäkuun alussa eli pari kuukautta ennen kuin
käyttöönotosta ehti kulua kaksi vuotta. Huoltoneuvoja puhui että autossa
on joustava huoltovälinäyttö, joten ehkä Polo päätteli itse että nyt
olisi hyvä aika huoltaa.
Ensimmäisessä määräaikaishuollossa vaihdetaan öljy, öljynsuodatin ja
raitisilmasuodatin ja tarkistetaan pitkä lista erilaisia pikkujuttuja
kuten valojen toiminta ja renkaiden urasyvyydet. Tarkistuslista on
paperinen ja huoltomies merkkaa rastin ruutuun sitä mukaa kuin on asian
tsekannut. Luulisi, että asiat on siis oikeasti käytykin läpi, kun
niistä on merkinnät tehty. Tuntuu vain, että nykyisin ei voi aina
luottaa kaikkeen, sillä sen verran huonosti jotkut korjaamot ovat
menestyneet Tekniikan Maailman huoltovertailuissa.
Määräaikaishuoltoa varatessani kerroin huoltoneuvojalle, että Polo
murisee nykyisin käynnistäessä. Polo on noin puolen vuoden pitänyt
käynnistäessä normaalia kovempaa ääntä 10-30 sekuntia ja sitten
käyntiääni on hiljentynyt normaaliksi. Aluksi tätä tapahtui
harvakseltaan, mutta viime aikoina kovempi ääni on kuulunut melkein
aina, kun auton on käynnistänyt useamman tunnin ajamattomuuden jälkeen.
Huoltoneuvoja mietti, että kyseessä saattaisi olla jakopään ketjun
venyminen, ja että he kuuntelevat autoa ja päättävät sitten mitä
tehdään. Jos liike purkaisi auton turhaan, kulut jäisivät heidän
kontolleen ja sitä he eivät tietty halua.
Vein Polon huoltoon Autotarvikkeelle jo edellisenä päivänä, että saavat
sen käynnistettyä varmasti kylmänä ja todennettua ongelman. Oltiin
mieheni kanssa varmoja, ettei siitä mitään löydy, etenkin kun huolto oli
tilannut varalta Pololle korjauspaketin. Murina oli kuitenkin kuulunut
ja vaikka se ei huoltoneuvojan mukaan kovin kovalta kuulostanutkaan, he
päättivät tarkistaa ketjun ja se todellakin oli venynyt. Niinpä Poloon
sitten vaihdettiin jakopään ketju, öljypumpun ketju ja ketjun kiristin.
Jossain tuolla ne ketjut ovat piilossa.
Kyseessä oli siis surullisen kuuluisa VAG-konsernin jakopään ketjun
venymisongelma. Jakoketjun pitäisi olla täysin huoltovapaa ja siten sen
pitäisi tulla halvemmaksi kuluttajalle kuin tietyin väliajoin
vaihdettava perinteisen jakohihnan. Niissä on kuitenkin ollut aika
paljon ongelmia. Huoltoneuvojan mukaan ketjun venyminen johtuu siitä,
että autoa käynnistäessä öljynpaineella toimiva ketjunkiristin ei saa
riittävästi painetta, jolloin ketju jää löysälle ja se taas aiheuttaa
venymisen. Pahimmillaan ketjun venyminen aiheuttaa moottorin
rikkoutumisen ja sitten ollaankin tekemisissä tuhansien eurojen
korjauskustannusten kanssa.
Meidän vuoden 2011 1.2 TSI DSG Polosta mitään ei ehtinyt hajota ketjun
venymisen johdosta. Jakoketjun korjauksen hinta oli muistaakseni noin
800 euron tietämillä (mistä suurin osa muodostui työtunneista), mutta
siitä ei tullut luonnollisesti mitään meidän maksettavaksemme koska
Polossa oli vielä takuu voimassa.
Mutta vaikka Polossa on nyt uusi ketju, se pitää edelleen kylmiltä
käynnistäessä samaa pikkasen normaalia kovempaa ääntä ja
tyhjäkäyntikierrokset ovat korkeammalla. Outoa? Mieheni on lukenut
enemmän alan foorumeita ja sanoi, että kyseessä on TSI-koneiden
ominaisuus eikä vika. Joillain muillakin se on jatkunut huollon jälkeen
ja kun huoltoneuvojan mukaan uusittuja ketjuja ei ole mennyt rikki, niin
en olisi asiasta kovin huolestunut. Luultiin muutenkin että ketjun
venymisen sijaan autossa olisi ollut vain tämä ominaisuus/vika joten oli
aika yllätys kun venynyt ketju löytyi.
Ps. Seat-myyjä tiesi muuten kertoa, että ketjun venyminen korjataan
VAGgineissa nykyisin takuutyönä viiteen vuoteen / 100000 km saakka.
Korjauksen edellytyksenä on, että auto on huollettu merkkiliikkeessä.
Tunnisteet: Huolto, Polo, Polo Junior, Volkswagen