Kuten
aiemmassa merkinnässäni hehkutin, voitin talvella Nissanilta käyttööni
kahdeksi viikoksi Juke Nismon. Nissanin edustaja kertoi, että kilpailu
oli erittäin suosittu ja vastauksia tuli todella paljon. Useamman
esikarsinnan jälkeen minut valittiin voittajaksi kuulemma siksi, että
vaikutin ihmiseltä, jolle auto on muutakin kuin kulkuväline. Kuulemma
silläkin uhalla, etten tykkäisi Jukesta. Se oli kuitenkin turha huoli,
sillä Juke oli tosi hauska auto ja vähän kyllä harmitti luovuttaa se
pois. :P
Mikä se Juke Nismo sitten onkaan? Juke on persoonallisen näköinen
urheiluautoista vaikutteita saanut crossover-automalli. Nismo on
puolestaan Nissanin moottoriurheilubrändi (Nissan Motorsports
International Co. Ltd.) ja normaaleissa henkilöautoissa Nismo tarkoittaa
käytännössä urheilullista varustetasoa. Maailmalla Nismoja on ollut jo
hyvän tovin, mutta Juke on ensimmäinen Euroopan markkinoille tuotu
Nismo-malli.
Kävin koeajamassa Juken ensimmäistä kertaa reilu pari vuotta sitten
jolloin se oli vasta tullut markkinoille. Tykkään autoista, joissa on
jokin juju ja Juken ulkoasu on todellakin piristävän erilainen. No, se on
kyllä mielipiteitä jakavan erilainen ja aika paljon Juke Nismokin sai
työkavereilta kommenttia ulkonäöstään. En muista kaikkia, mutta ainakin
sitä sanottiin sammakon ja samuraikypärän näköiseksi! Minusta se on hauskan näköinen, vaikka alunperin en ihan kympillä sille lämmennytkään.
Juke Nismon sporttisuus ilmeni tosiaan monella tavalla. Siinä oli päheät
18" vanteet, ledeillä toteutetut huomiovalot, madalletut puskurit ja
levennetyt lokasuojat sekä uudelleen muotoiltu takaspoileri ja
etusäleikkö. Erityisesti pidin korin punaisista yksityiskohdista, joita
olivat auton helmaa kiertävä punainen raita sekä punakuoriset
peilikotelot. Myös auton sisällä oli leikitty punaisella värillä
penkkien tikkauksissa ja nopeusmittarin taustassa.
Pääsin muuten sattumalta vertailemaan näitä kahta mallia
lähietäisyydeltä, sillä yhtenä päivänä löysin kuntosalin parkkipaikalta
Autopalen tarroissa olevan Juken - tietenkin minun oli pysäköitävä vähän
hienompi Juke sen viereen ja otettava pari kuvaa! Oli se perusmalli
paljon tylsempi, etenkin kun se oli tylsääkin tylsemmän värinen eli
viininpunainen. Lisäksi sen etusäleikkö oli oikeastaan aika ruma.
Nismossa se oli paljon paremman näköinen.
Perus-Juke ja Juke Nismo. Kännykkäkameran kuvasta ei valitettavasti erota kunnolla etumaskien muotoeroja.
Ajettavuudeltaan Juke Nismo oli oikein miellyttävä, joskin sporttinen
alusta oli melko kova. Hidastetöyssyihinkin piti hidastaa oikein
kunnolla. Jukessa oli CVT-automaattivaihteisto, joka toimi muuten ihan
hyvin, mutta sen tuntuma oli välillä turhan kuminauhamainen, kun on
tottunut Volkkarin DSG-kaksoiskytkinautomaattiin. Mutta kyllähän
tälläkin hyvin ajeli, ei siinä mitään.
Ajokilometrejä Jukella tuli arviolta 600. En tajunnut nollata trippiä
saadessani auton, vaan pelkästään keskikulutusmittarin. Vasta myöhemmin
tajusin, että kaikki ajotietokoneen mittarit piti nollata erikseen tai
en ainakaan keksinyt, miten kaikki olisi saanut nollattua samalla
kertaa.
Juken keskikulutus oli melko huima: Mäntsälästä Jyväskylään 12,3 l/100
km. Luulen että moottoritien 120 km/h rajoituksella oli oma osansa
asiaan, sillä myöhemmin 80-100 km/h rajoituksilla ajaessa keskikulutus
jäi muistaakseni johonkin kahdeksaan litraan. Juke Nismon suunnittelun
periaatteena on ollut, että se ei saa kuluttaa enempää kuin normi-Juke
samankokoisella 1,6 litran koneella, mutta kun perusmallinkin kulutukset
ovat viime vuosituhannelta, niin minkäs teet.
Juken polttoaineenkulutuksesta olisi varmasti voinut säästää hieman
käyttämällä enemmän automaattivaihteiston/ajotietokoneen Eco-tilaa,
mutta se vähän turhan lussu vaihtoehto. Mieheni oli sitä mieltä, että
tuollaisessa urheilullisessa autossa ei sellaista vaihtoehtoa edes saisi
olla! :P Ecolla auto muuttui todella laiskaksi ja esimerkiksi
liikennevaloista 50 km/h:iin kiihdyttäessä auto ei vain yksinkertaisesti
jaksanut kulkea. Normal-tilassa auto sitten jo kulkikin tosi kivasti ja
jos halusi vielä räväkämpää kyytiä, niin sitä tarjosi Sport-tila. Aina
kun halusin kiihdyttää auton ripeästi, nappasin Sportin päälle ja sitten
taas takaisin Normaaliin.
Täytyy muuten tunnustaa, että Juken kanssa provosoiduin vähän tavallista
herkemmin. Kun rantaväylän risteyksessä vieressäni ollut teiniauto
heijaili autoaan edestakaisin liikennevalojen vaihtumista odotellessa,
niin valojen vaihtuessa en voinut muuta kuin painaa tallan pohjaan ja
jättää tulevaisuuden toivon katselemaan perävalojani. Miten ihminen
saakaan tyydytystä tällaisista pienistä asioista! :D Muutenkin
urheilullisella autolla tuli kiihdyteltyä liikkeelle aika innokkaasti.
Juken luovutuksen jälkeen tämä kiihdyttely tarttui Pololla ajoonkin,
mutta onneksi olen nyt taas rauhoittunut.
Juke Nismon sisätilat olivat varsin mukavat. Pehmeällä alcantaralla
päällystetyt urheilulliset istuimet olivat aivan mahtavat. Ne olivat
aavistuksen meidän Polon rakastettuja urheilullisia etuistuimia
pehmeämmät ja antoivat vielä hieman enemmän sivuttaistukea ja
ristiseläntuki oli minulle juuri täydellisellä korkeudella. Rattikin oli
päällystetty alcantaralla ja se oli ihanan pehmeä käsiä vasten.
Kuten totesin jo ensimmäisellä koeajolla pari vuotta sitten, Jukesta
näkee todella hyvin ulos korkean istuma-asennon vuoksi ja isoista
sivupeileistä näkee hyvin mitä ympärillä tapahtuu. Mutta kuten aiemmin
totesin, isoista sivupeileistä on myös haittaa. Eräs aamu
liikenneympyrää lähestyessäni meinasin ottaa yhteen pyöräilijän kanssa,
koska hän jäi totaalisesti vasemman sivupeilin katveeseen. Satuimme
molemmat liikkumaan sellaista vauhtia että pyöräilijä ei tullut esiin
peilin takaa. Jostain välistä huomasin lopulta pyöräilijän ja ehdin
jarruttaa ennen suojatietä, mutta selkeä havainnointivirhe siinä
kuitenkin tuli, kun jouduin pysähtymään hieman töksähtäen.
Jukessa oli avaimeton käynnistys, joka oli ajatuksen tasolla ihan turha ominaisuus, koska ei ole iso vaiva kääntää avainta. Kahden viikon käytön jälkeen aloin kuitenkin kaivata sitä Poloonkin. Avaimettomuus oli hirveän kätevää siksi, että avaimen pystyi pitämään taskussa tai auton sisätiloissa olevassa laukussa. Ovenkahvoissa oli napit joita painamalla auton lukitus aukesi ja auto käynnistyi kojelaudassa olevaa nappia painamalla, kunhan avaimet olivat auton sisällä. Kätevää!
Osallistuessani kilpailuun ajattelin, että jos voitan niin saan auton käyttööni jo talvella ja niinpä lupasin kisavastauksessani viedä Juken tutustumaan talvisiin keskisuomalaisiin maisemiin. Talvi tosiaan oli ja meni ennen kuin sain auton käyttööni, joten suuntasin sillä sitten kesäisille keskisuomalaisille hiekkateille. Pääasiallisesti ajoin Jukella pelkällä etuvedolla, mutta hiekkateille oli hauska laittaa neliveto päälle. Kivointa sitä olisi tietysti ollut kokeilla lumisissa olosuhteissa, mutta kaikkea ei voi voittaa. Hiekkateiltäkin jäi kuitenkin sellainen takapuolituntuma, että hyvin neliveto kyllä autoa kuljetti kun vähän enemmän kaasua polkaisi. Nelivedosta oli autossa itse asiassa kaksi tilaa valittavana; perinteinen joka vetää tasaisesti kaikilla pyörillä ja toinen, joka tarkkailee menoa ja annostelee vetoa pyörille tarpeen mukaan.
Tätä liki kilometrin mittaista ala-ylämäkeä on viiletetty partiossa polkupyörällä liki 50 km/h nopeudella; nyt siinä puolestaan testattiin Juken nelivetoa.
Tavaroiden kuljettamiseen Jukessa ei ole mitenkään järin suuri
takakontti. Viikon ruokaostokset sinne mahtuivat kuten Poloon, mutta
takaluukussa kiinni oleva hattuhylly oli hankalampi. Jos Polossa on
paljon tavaraa, hattuhylly jää vinoon tavaroiden päälle, mutta Jukessa
tavaraa ei yksinkertaisesti saa olla enempää, koska hattuhyllyn etureuna
osuu muuten tavaroihin kun takaluukun sulkee ja sitten se saattaa
irrota ja hajota. Tästä oli takaluukussa oikein varoitustarra ja aiemmin koeajamassamme Jukessa hattuhylly jo repsottikin. Ei hyvä.
Takakontti ei ole järin iso, mutta kyllä sinne viikon ruokaostokset mahtuivat.
Muut Juken huonot puolet mitä tähän hätään vielä muistan liittyivät
sadekeliin. Tuulilasin pyyhkijät jättivät pyyhkimättä kuljettajan
puoleisen A-pilarin vierestä turhan leveän kaistaleen. Kaatosateella
auto kuulosti siltä, kuin olisi ollut peltikattoisessa jätekatoksessa,
sillä niin kovasti ja metallisesti sade kuului sisään. Katossa ei siis
ollut eristystä nimeksikään ja sen myös huomasi koputellessa auton
kattoa sisäpuolelta: siinä tuntui olevan vain ohut pahvi joka ei ollut
kiinni katossa.
Peltisenkuuloinen katto ei välttämättä (toivottavasti!) ole lopullisen
auton ominaisuus, sillä käytössäni ollut Juke Nismo oli
esituotantosarjan auto, jossa kaikki asiat eivät olleet vielä
lopullisia. Esimerkiksi navigointilaitteisto oli vanhaa mallia ja
esittelipä Nissan-mies minulle jotain muitakin juttuja oli jotka eivät
olleet lopullisia, mutta en muista enää mitkä.
Aika Juken kanssa kului hirveän nopeasti, mutta kyllä sillä tuli
ajeltuakin. Kahden viikon ja 600 km aikana ajoin sen ensin Mäntsälästä
Jyväskylään, sitten sillä ajeltiin geokätköjen perässä Laukaan suunnalla
pariinkin otteeseen, vierailtiin kaverin häissä ja käytiinhän se
esittelemässä hääreissun yhteydessä molempien vanhemmillekin. Lisäksi
ajoin sillä aika monena päivänä töihin, koska katumme varressa on vain kolmen tunnin kiekkopaikkoja, joille en voinut jättää sitä päiväksi. Toisaalta pitihän
autosta ottaa kaikki ilo irti, joten ei varsinaisesti harmittanut ajaa
sillä töihin.
Juke kuljetti blogaajan kaverin häihinkin.
Viimeisenä päivänä toinen Nissanin edustaja kävi hakemassa Juken minulta
töistä oman työmatkansa yhteydessä, joten auton palautus kävi erittäin
kivuttomasti. Se oli kyllä hauska auto ja vähän sitä jäi ikävä. Oikeasti katsoimme aikoinaan Jukea hieman sillä silmällä ja voin nytkin kahden viikon käyttökokemuksen perusteella sanoa, että se olisi ulkonäöltään kivan erilainen vaihtoehto meidän kahden aikuisen autoksi, jos se vain kuluttaisi vähemmän bensaa ja siihen saisi DSG-automaatin.