Moottoripyörä talvisäilöön

Taivuin viime viikolla lopettamaan moottoripyöräilykauden. Viime aikoina kelit ovat olleet kylmiä ja märkiä ja kun alettiin jo lupailla aamupakkasia, totesin että kai tämä kausi oli tässä. Pakkasia ei kyllä ole kuulunut, mutta +6 °C kelikin riitti jäädyttämään meikäläisen ihan riittävästi, kun kävin torstaina heittämässä viimeisen 30 km lenkin. Kymmenen kilsan jälkeen kädet olivat jäässä ja 20 km jälkeen sormia suorastaan särki. Liikennevaloissa vaan lämmittelin käsiä pitäen niitä pyörän rungon lämpimiä kohtia vasten.

Vein Eerikin talvisäilytykseen Kuvan Moottoripalveluun, joka on Jyväskylän seudun valtuutettu Kawasaki-huolto. Sovittiin, että tehdään pyörälle vielä ennen talvilepoa 24000 km huolto, sillä vaikka mittarista puuttuu kolmisen sataa kilometriä, niin on kätevämpää tehdä huolto nyt syksyllä kun huollossa ei ole ruuhkaa.

Tulen kyllä kokemaan pienimuotoisen konkurssin tuon huollon kanssa, sillä 24 tkm huollossa tehdään kaikki mahdollinen: ER-5 käyttöohjekirjan tarkistettavat/huollettavat kohteet -listassa on pallura ihan jokaisella rivillä. Huollon lisäksi pyysin vaihtamaan mittaristotaulun taustavalot, sillä kierroslukumittarin taustavalon on palanut. Kätevintä vaihtaa kaikki kerralla, niin ei tarvitse olla heti aukomassa uudelleen. Olen henkisesti varautunut siihen, että huoltoon menee noin 500 e, toivotaan ettei hirveästi enempää. Varatessani huoltoa hinta-arvioksi annettiin "yli 400 e" ja jos tulee lisäkuluja perushuollon päälle niin niistä ilmoitetaan. Jos ei muuta kuulu, niin lasku kolahtaa postiluukkuun muutaman viikon sisällä.

Moottoripyörän talvisäilytys maksaa Kuvalla 200 e, mikä sisältää säilytyksen n. 10 °C lämpötilassa, akun irrotuksen ja ylläpitolatauksen, aineen bensan sekaan ettei se happane, pesun ja keväällä ajokuntoon laiton. Kaverini mielestä palvelu on lähes ilmainen ja itsekin pidin sitä ihan hyvänä diilinä, sillä on hirveän helppoa antaa moottoripyörä toisten käsiin sen sijaan, että pitäisi keksiä jostain kaverin varastosta säilytystila ja muistaa latailla akkua säännöllisesti. Keväällä tarvitaan vain soitto liikkeeseen viikkoa ennen kuin haluaa pyörän niin tietävät laittaa sen ajokuntoon ja sitten voikin lähteä baanalle.

Sinne se Eerik jäi Kuvan Moottoripalvelun hiljaiselle parkkikselle odottamaan huoltoa ja talvilepoa.

Tunnisteet: , ,