Ei Golfkärryä meille

Keskiviikkoinen koeajorupeamamme ei rajoittunut pelkästään Volkswagen up!:iin. Tarkoitus oli toki ensisijaisesti kokeilla Up, mutta joku iäkkäämpi mies ehti juuri lähteä koeajolle sillä kun astelimme liikkeeseen. Ei haitannut, sillä koeajovuoroa odotellessa pystyimme tutustumaan Uppiin liikkeen sisätiloissa ja vaihtamaan kuulumisia Polon meille myyneen automyyjän Mikan kanssa. Loppujen lopuksi Upissa ei kylläkään ollut hirveästi tutustuttavaa, joten seuraavaksi tutustuimme uuteen kuplaan eli Beetleen. Ja sitten Jettaan. Ja vielä Polon xenon-ajovaloihin.

Uppia ei vain kuulunut takaisin, joten Mika tarjosi meille koeajolle kuplaa. No sekin oli menossa... Niinpä pyysin koeajolle ihan normaalia Golfia, koska en ollut ajanut nykyisellä korimallilla aiemmin. Golf sentään oli paikalla ja niin pääsimme kokeilemaan, miten meidän Polon 77 kW 1,2 TSI -moottori jaksaa kuljettaa hieman isompaa autoa. Hyvin jaksoi.

Polon isoveli Golf on yksi Suomen myydyimmistä automalleista ja niitä näkee vähän joka kulmalla. Golf tarjoaa kaikkea sitä mitä Polokin, mutta vähän isommassa koossa. Enemmän tilaa, parempi äänieristys, monipuolisemmat varustevalikoimat. Ja enemmän hintaa - meidän haluamallamme varustemäärällä aika paljonkin enemmän hintaa.

Tykkään Golfin muotoilusta, mutta oikeastaan se on käynyt jo vähän tylsäksi, koska niitä näkyy sen verran paljon. Ennen Polon ostoa harkitsimme autoksi myös Golfia, ja epäonnistuneelta (auto oli myyjällä lainassa) käytetyn Golfin koeajoreissultahan me lopulta Polo-ostoksille päädyimme.

Yksi vika Golfissa kuitenkin on, minkä vuoksi se saattaisi jopa jäädä hankkimatta. Vika on niinkin yllättävä kuin ratti. Itse rinkulassa ei ole mitään vikaa, mutta sen kannattimen alaosa on niin paksu, että kolhin siihen jatkuvasti polveni siirtäessäni jalkaa kaasulta jarrulle ja päinvastoin. Ongelma oli jo vitoskoppaisessa Golfissa ja eikä kannattimen muoto ollut ohentunut tässä nykyisessä Golf VI:ssäkään. Toki ratin korkeus on säädettävissä ja ongelma näin kierrettäessä, mutta täydellistä ajoasentoa minun ei ole mahdollista saada.

Koko koeajon aikana en löytänyt Golfista kunnollista ajoasentoa. Comfortline-mallin penkki oli mukava ja ristiseläntuki miellyttävä lisä. Mutta oikea jalka piti pitää hassusti vinossa ratin alaosan takia niin, että tuntui siltä kuin olisi lonkka meinannut alkaa krampata ajon aikana... Säädinkin penkin ja ratin asentoa kesken ajon, mutta ei vain löytynyt täydellistä ajoasentoa.

Jennin polvi vs. Golfin ratti.

Kysyin automyyjältä, että onko kukaan valittanut samasta asiasta, mutta hän ei ollut ainakaan kuullut. Luulen että ongelma on vain tietyn mittaisilla ihmisillä (itse olen 160 cm pätkä) ja ehkäpä ihmiset myös pitävät rattia ylempänä eivätkä huomaa siten mitään outoa. Itse haluan pitää sen mahdollisimman matalalla eli yläreuna suunnilleen leuan korkeudella tai vähän ylempänä.

Jännä juttu on se, että kärsin rattiongelmasta vain Golfin kanssa. Muissa kokeilemissani Volkkareissa ongelmaa ei ole ollut, mutta enpä ole kokeillut kaikkia malleja. Golfin jälkeen koeajoimme Beetlen, joka oli sisältä oikein kotoisan Volkkarin oloinen kuplayksityiskohdilla höystettynä. Siinä ratin alaosa oli matalampi ja polvi mahtui hyvin liikkumaan. Polossa ongelmaa ei ole eikä myöskään Sciroccossa, jossa ajoasento on muutenkin urheilullisempi. Jetta ja Passat ovat koeajamatta, koska ne eivät ole minua kiinnostavia autoja. Jetassa käväisin kyllä istumassa, mutta en tullut ajatelleeksi todellista ajoasentoa sen enempää. Jotenkin miellän sen vain porrasperäiseksi Golfiksi, mutta voihan siinä olla vivahde-ero.

En tajunnut ottaa koeajamastamme Golfista lainkaan ulkokuvaa... Tätä edellisen korimallin Golf GT:tä kävimme katsomassa marraskuussa 2010. Auton hinta ja kunto eivät kuitenkaan vastanneet toisiaan, joten kauppaan jäi.

Tunnisteet: , ,